En ny dag !!

Visst är det härligt med våren. Vårfåglarna som nästan bråkar om vem som skall höras mest, Titti tu tti tu... Snön smälter och det knastrar under skorna när man går. Många tycker att det luktar illa på våren, det gör inte jag. Luften är för mig ren och ny. Vintern har städat bort det vi inte behöver längre och nu bara väntar allt på att få börja om. För mej är våren det samma som nyår, det börjar ju nu ! Allt blir grönt och fint, blommorna som väntar på att få komma, sticker upp lite ur jorden för att meddela oss om att snart är det dags.

Jag längtar efter att syrenerna skall blomma, liljekonvaljerna skall dofta och framförallt att äppelträdet skall blomma. Det gäller att suga i sig allt detta för tiden går så fort, våren i alla fall. Om vi har otur så blir det en värmebölja i maj och vips så är allt över på en vecka.

Mindfullness är något alla människor borde lära sig i grundskolan. Lära sig att leva här och nu i stället för i framtiden eller det förflutna. Det är två ställen där det inte går att leva, för livet är här och nu. Förstår vi inte det, går vi miste om "allt".

Det spelar ingen roll om vi lever i hundra år om vi ändå inte har fattat poängen. "Ja jag oroar mig mycket för framtiden, hur den skall se ut osv". Oftast så försöker jag ändå att koncentrera mig på vad jag har här och nu. I dag kan jag gå, i dag kan jag skriva och äta själv och jag kan ändå resa. Varför inte göra så mycket jag bara kan av de saker jag klarar innan det är för sent....... Jag vill inte i framtiden sitta och tänka "varför gjorde jag inte det eller det när jag kunde"

Att leva i nuet är svårt, vi måste träna och öva öva öva varje dag och minut. Så nu har jag bestämt mig för att anmäla mig till en kurs i mindfullness i höst. Jag skall även anmäla mig till en meditationskurs. Kanske är det detta som jag mest av allt behöver. När jag tänker på saken så skall jag anmäla mig till en kör också, så att jag får sjunga, något jag alltid drömt om men aldrig fått tid till.

Inga kommentarer: