Vad skall man tro på ???

Ja det kan man fråga sig. Eftersom som det går alldeles för långsamt att ta fram och få licens för nya mediciner i Sverige, så tycker jag att man har ett egen ansvar för att göra egna efterforskningar. Hur gör man i andra länder ? vilka mediciner finns egentligen ? alternativa behandlingar ? Vad har forskarna runt om i världen kommit fram till........OSV

Jag ägnar mycket åt min tid till att leta. Jag upplever att jag inte har tid att vänta. Vill prova nya saker, hitta nya lösningar. Man skall inte tro på allt man hör och ser, vara försiktig, inte läsa för mycket osv.. Denna propaganda kommer oftast i från sjukvården. "Kunskap är makt säger jag då" Ms är en sjukdom som inte går att styra över, den är nyckfull och en fiende som man aldrig vet vart man har och hur hårt den skall slå. Sjukdomen ligger ständigt på lur och tar det den vill ha. Alla med ms drabbas olika. Vågar du lita på att sjukvården i sverige har det bästa försvaret för dig, mot denna lömska sjukdom.

Jag vet att jag inte vågar i alla fall. Det är min kropp som är under anfall och jag vill förvissa mig om att jag gör mitt yttersta för att försvara det som är mitt. Jag gör det för mina barns skull. Jag gör det NU... för vem vet vart nästa attack blir. Kanske mot mina kognitiva förmågor??? Det skulle i sådant fall vara ett smart drag. Det skulle göra mig oförmögen att försvara mig.

Det var inte "så" länge sedan man trodde att världen var platt. Den som seglade till horisontens ände skulle trilla ner i helvetet (så sa de lärda). Men jorden är mig veteligen rund i dag. Forskningsresultat i dag är NU, i morgon oftast något helt annat eller hur.

Det kommer nya mediciner ! bara lugn.......Säger farbror doktorn. "Närdå säger jag" jag har en eveten fiende som pockar och drar, Han anfaller, igen och igen och igen tills det inte finns mycket kvar. I mitt fall så litar jag inte på någon, allra minst en doktor som kanske har 15 minuters tid till samtal om mitt försvar, han har inga råd att ge hur man skall bygga upp sin borg efter anfall, han bara antecknar och säger ja det kommer en ny medicin.... " kan jag få den då ????". Doktorn svarar  "Jae, vi vet ännu inte vilka som kommer bli aktuella för den nya medicinen och vi vet inte så mycket om vilka biverkningar den ger så......????" Ok tack så mycket doktorn för din tid i dag... så går man därifrån.

Den som har ms och inte orkar göra sig obekväm, som går därifrån och låter frågorna fortsätta att dingla i luften som stora orosmoln har lagt sin framtid i farbror doktorn`s händer....

"Jag åker hellre ner i helvetesgapet än att jag riskerar hela min framtid på vad sjukvården har att erbjuda i dag" !

2 kommentarer:

Sofie sa...

Får en klump i magen när jag läser vad du skrivit. Känner du utav din MS mycket? Jag måste ha haft tur, ta-i-trä, för jag mår relativt bra. Det är väll tröttheten som jag kämpar mot, och minnet till viss del. Men minnet tror jag all stress har en ganska stor inverkan på också.
De skov jag haft har inte varit så roliga men de har än så länge gått tillbaka nästan helt.

Kram Sofie

Ms mitt i livet sa...

Hej igen :-) såg att du lagt till dig som följare kul :-). Ja jag märker av min ms mycket tycker jag. värst är minne, koncentration, stresskänslighet, tröttheten samt "vä ben" som inte är som det ska :-(. Allt är ju relativt och ms ser olika ut för alla. Tack och lov.... Skall investera i ett löpband nu och låta träning och bättre mat vara en central del av mig i forsättningen. Skam den som ger sig.

Kram Ulrika