Allergimedicin / Ms ??

"Ny forskning publicerad i Journal of Leukocyt Biology visar att histamin kan vara en viktig molekyl för att utveckla nya behandlingar för multipel skleros (MS).
I studien analyserade forskarna roll histamin i en djurmodell av multipel skleros och fann att histamin spelar en avgörande roll för att förebygga MS eller minska dess effekter.

Histamin minskar spridningen av myelin autoreaktiva T-lymfocyter och produktion av interferon-gamma, en viktig cytokin som deltar i hjärninflammation och demyelinisering."
Källa; http://www.msrc.co.uk/index.cfm/fuseaction/show/pageid/2479

En fundering är då följande; kan  allergi ha betydelse för sjukdommens uppkomst och progress ?? Jag själv är pollen allergiker mm. Jag upplever att mina ms symtomen är värre i perioder. Kan detta ha med allergi att göra.

Varför utbildade jag mig inte till forskare för det skulle ha varit ett så intressant jobb.  Tänk vilken skillnad deras forskning kan bidra med i olika människors liv. Hatten av tar jag för er alla forskare där ute i den stora världen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Har haft ms i 25 år o detta med histaminets inverkan är intressnt. Jag har dock ingen allergi, så jag tror inte på den kopplingen. Histaminet påverkar dock produktionen av hormoner såsom östrogen o progresteron som man har sett har betydelse för ms. Kanske har histaminets effekt med dessa att göra? :-)