Pågår det ett skov ???

Nu var det ett tag sedan jag skrev, Efter att ha mått lite bättre, har jag nu de senaste två dagarna mått piss, som alltid efter stress så spökar min MS :-(. Jodå i förrgår kväll när jag skulle lägga mig, så fick jag så ont i vänster öga. Jag kröp dock ned i sängen och tänkte att smärtan säkert är borta när jag vaknade. Men, runt klockan tre på natten så vaknade jag av att det kändes som om jag hade en kniv i ögat. Jag hade svårt att öppna ögonen överhuvud taget, varje gång jag gjorde en ögonrörelse kändes det som om jag skulle dö av smärta.... Jag har ju ofta haft migrän men detta var något annat.

Jag blev så förtvivlad, jaha en synnervsinflammation?. Skall jag åka in ?, Det kändes inte som ett alternativ trots smärtan. Tror inte jag skulle ha stått ut med att sitta i väntrummet och vänta. Jag tappade upp ett hett bad. Bad min sambo hämta de starkaste värktabletterna och en kylklampa. Efter att jag försökt mig på  lite egen behandling,  så kröp jag ned under täcket igen och grät en skvätt. Kände mig sååååå ensam, just då saknade jag mamma också. Hela dagen därpå låg jag nedbäddad och fort jag rörde huvudet kändes det som om det skulle explodera. Ögonlocken var oxå ömma och fortfarende gjorde det hemskt ont att röra ögonen åter och fram.

I dag känns det dock bättre, men jag är fortfarande öm och känslig i ögonen, framför allt i vänster öga. Jag vet att om man misstänker en synnervsinflammation så är det viktigt att kolla upp saken. Men jag har tillbringat så mycket tid på Karlstads centralsjukhus så att det  i bland känns som om jag hellre går under  än att åka in. Alltid när jag kommer dit känner jag mig utlämnad och sårbar. Jag litar inte på vården jag har blivit felbedömd så ofta och en av ggr kunde det ha slutat med att mina närmaste kunde ha fått uppsöka en begravningsbyrå.

Jag är en känslomänniska och väldigt känslig inför vad folk säger och hur de säger det. Det är en ganska dum egenskap... Det är bättre att skita i vad andra tycker och se om sitt eget hus, när det kommer till ens egen hälsa. Men i dag känns ändå ögat skapligt, men jag har mer besvär i hela vänster sidan, Känselbortfall och täta urinträngningar natten innan "ögat" var jag upp säker 6 ggr. Jag är oxå väldigt trött och velig... Grrr jag hade så gärna velat användamin tid nu till att rensa upp och försöka komma upp på banan igen.

Tillförlit har jag dock, till att detta skall bli bättre, många bäckar små gör en stor skillnad. Bara jag får i ordning på saker och ting runt omkring mig och skapaar strukturer för att hantera vardagen bättre, finner ett system som underlättar för min hjärna. Då tror jag att saker och ting kan komma att ljusna.

1 kommentar:

Lilly Lee sa...

usch låter väldigt jobbigt med ögat :-( JAg får nåt liknande ibland, men det är nog nån typ av migrän.
Det där med blåsan vet jag hur det är, det kämpar jag med dagligen.. fast vissa nätter är ju värre än andra, men de ggr man får gå upp 6-8 ggr så är man bra mör!