Svettningar

Ja detta är ett hett ämne för mig, Sedan jag fick min Ms har jag haft svettningar, rikliga sådana. Det bokstavligen rinner svett I ansiktet och ur hårbottnen. Jag har aldrig tyckt om svett, ok, vem gör det undrar du säkert. Men jag tycker det är så äckligt när jag känner att det rinner längst halsen eller i huvudet. Jag får panikkänslor och pratar jag med någon så tappar jag helt fokus på samtalet.  Jag trodde ett tag att det var kopplat till betaferonet, men nu när jag bytt till copaxone så finns de kvar.

Jag vet ju att jag är enormt värmekänslig och många med ms har ju vad jag läst en lite högre temp. Det underliga med dessa svettningar är att de kan flyga på mig när som helst. Varmt som kallt, när jag är aktiv eller oaktiv.

Undrar om inte svetten hör samman med inflammationerna i nervsystemet.

Inflammation är kroppens försvarsmekanism vid angripen, sjuk eller skadad vävnad. Inflammationen innebär att området har öppnats för immunförsvarets komponenter, främst de vita blodkropparna.

Det finns olika anledningar till inflammationer. Den vanligaste är att kroppen har blivit infekterad av bakterier, virus, svamp eller något allergiframkallande ämne. Reumatisk inflammation är ett speciellt tillstånd då immunförsvaret inte avaktiveras utan fortsätter att angripa frisk vävnad. Eller ms då  immunförsvaret angriper myelinet och kroppen svarar med en inflammation som till slut läker ut och bildar ett ärr. När vävnad blir inflammerad uppstår en värmeökning av vävnaden som är inflammerad.

Kanske är det så att det ständigt pågår inflammationer i nervsystemet för oss msare. De inflammationer vi märker av är de som sätter sig någonstans där vi får symtom som påverkar oss eller försvagar någon funktion.

Ja vad jag vill säga med detta så är det säker pågrund av detta som många av oss upplerver svettningar i perioder. Det kan oxå va så att inflammationen satt sig i nervsystemet på den del som reglerar temperaturen i kroppen, termostaten är helt enkelt paj....

I vilket fall som helst är det jobbigt... Men det verkar jag inte ensam om att tycka då jag kollat runt på portalen osv....

Avslutar inlägget med en skön sensommar bild från bomsta baden.......


4 kommentarer:

Sofie sa...

Hej hej vännen. Hoppas allt är bra med dig, trotts svettningarna... :)

En fråga, har du anmält dig till träffen den 12/10? Jag har inte gjort det men ska. Skulle verkligen vara kul om vi kunde ses igen.

Kram på dig/Sofie

Anonym sa...

Nej har inte anmält mig än . men ska . sista gången du hade ett skov hade du yrsel då kram Ulrika

Sofie sa...

Ja det hade jag. Det snurrade till rejält emellanåt så jag fick stanna upp, hålla i mig och bara blunda. Riktigt otrevligt.
/Sofie

Anonym sa...

Hej!
Såg att inlägget var från 2010, men tänkte att jag skickar ändå.

Svettningarna är just nu mitt absolut värsta besvär, ryggsmärtor m.m har man ju kunnat lära sig att leva med, men svettningarna är så påfrestande då när man står där och det rinner av en kan man ju inte tänka på något annat. precis som dig så känner inte jag heller att det har med aktivitet att göra utan det kan komma när som helst, oftast när man minst vill det(folksamlingar).

Har ej hittat någon lösning än och det känns inte som att neurologen tar det särskilt allvarligt heller.
haft tysabri i 5år nu och detta började för ca ett år sedan.

lyckades du mildra dina bekymmer?

bästa önskningar
Christian