Tänk att få ha en Segway !

"En Segway ökade Ninas livskvalitet

En Segway känner många igen som den lyxleksak som Fredde i tv-programmet Solsidan rullar fram på. Men för funktionshindrade Nina Lundberg i Umeå är det ingen lyx utan ett hjälpmedel som har ökat hennes livskvalitet.
En tjej i flätor, huvtröja och baggyjeans öppnar dörren. Nina är halvsidesförlamad, hon kan gå men inte cykla.
Innan hon fick tag i en Segway använde hon sin permobil.
- Men den är väldigt klumpig, säger Nina Lundberg.
För två år sedan läste hon en artikel om det rullande hjälpmedlet och började söka efter en. Hon kom fram till att i södra Sverige och i Stockholm användes maskinen som hjälpmedel, men inte i Umeå. Tills för ett par veckor sedan.
- Jag googlade och såg att ett företag här i Umeå hyrde ut dem, säger hon.
Nina frågade företaget om hon inte kunde få möjlighet att prova en Segway, för att se om den kunde vara något för henne.- Åh, vilken grej kände jag när jag åkte första gången. Jag såg vilka möjligheter den kunde öppna för mig.
"Livsnödvändig"
Permobilen lämnades tillbaka och nu ansöker Nina hos landstinget för att i stället få en Segway som hjälpmedel. - För mig är den livsnödvändig. Den är dessutom hälften så dyr.

Den största skillnaden som Nina upplever är att den rullande maskinen är betydligt smidigare än permobilen och att hon nu kan hänga på sina cyklande kompisar på ett annat sätt.
- Den håller ett bra cykeltempo, förr fick kompisarna vänta.
Fordonet är klassat som cykel, klass tre, vilket gör att hon får köra var som helst. Även på cykelvägarna. En Segway kan också ta sig fram lättare i annan terräng, den glider snabbt över gräsmattan när Nina demonstrerar för oss.

- Det blir en frihet att kunna ta sig vart jag vill, säger Nina Lundberg.
Hon tror att det här kan komma att revolutionera livet för många med liknande handikapp.

HANNA DEGERSTRÖM
Publicerad: 06 maj 2011 kl 07.33"
Källa ; http://www.vk.se/Article.jsp?article=441869

Inga kommentarer: