Körtelfeber och ms

Ok, Detta är intressant forskning för mig, jag har varit riktigt sjuk i körtelfeber och ofta har jag funderat över om sambandet mellan ms och körtelfeber. jag skall söka mera fakta angående detta. Hittade denna intressanta läsning av ämnet google har som vanligt översatt därav kan det vara lite knepig text

"Ny australisk forskning har funnit ett samband mellan körtelfeber och multipel skleros (MS).

MS drabbar 20.000 personer i Australien och är ett tillstånd där immunförsvaret angriper hjärnan och ryggmärgen.
Många av dem som är diagnostiserade är unga, friska kvinnor.

Nu har en ny studie från Australian National University (ANU) har funnit dem som har körtelfeber antikroppar har en mycket större risk att utveckla multipel skleros.
Forskningen, som publicerades i tidskriften Neurology , kan leda till nya behandlingar mot sjukdomen.

ANU Docent Robyn Lucas studerade 300 patienter med MS och 500 friska deltagare.
Hon fann också ett starkt samband mellan de som hade MS och genetiska förändringar som rör immunsystemet.

Professor Lucas säger att resultaten överensstämmer med andra studier som visar ett samband mellan markörer av tidigare episoder av körtelfeber och MS risk.
"Vi har visat ytterligare interaktion med andra immunsystem gener i HLA klass 1-regionen och CLTA-4", sade hon.

Professor Lucas säger att den australiska arbetet är lovande.
"Det börjar att sammanföra de olika riskfaktorer som vi vet är inblandade i MS. Det leder oss i rätt riktning för fortsatt forskning för att förebygga och bota MS", sade hon.
Undersökningen var en del av Ausimmune studien, en stor studie att titta på möjliga miljö-triggers för multipel skleros.

Källa: ABC News © 2011 ABC (22/07/11)"

Min Källa; http://www.msrc.co.uk/index.cfm/fuseaction/show/pageid/2479

3 kommentarer:

Lilly Lee sa...

ja detta har även jag funderat på då jag hade en enormt jobbig körtelfeber som 14åring och jag återhämtade mig aldrig riktigt från den.
Jag har inte hört om NÅN annan som haft det som mig, men vore kul att höra hur sjuk du blev??

Ms mitt i livet sa...

Hej Lilly Lee, Fint namn du har :-)
Jo jag fick körtelfeber när jag var runt 24 år ungefär ?? Men jag blev skit sjuk. låg inlagd på sjukhus ett bra tag och det tog lång tid att återhämta sig vill jag lova. tappade mycket hår och var så trött så trött. vem vet det kanske var en bidragande faktor till min ms Kram Ulrika

Lilly Lee sa...

usch ja det låter som att du också fick ta en hård smäll!
Jag skulle nog ha behövt ett sjukhus men de lät min mamma vårda mig i hemmet ist.Bodde i liten stad så de sket väl i/hade inte råd med mig. Jag var i stort sett medvetslös i 2 v, varje gång jag svalde så började det att blöda i halsen så jag fick hänga över handfatet.
Jag tappade 6kg på 3 veckor, då jag bara kunde äta lite yoghurt de få stunder jag var vaken. ca 41 grader i feber och efter detta orkade jag inte gå mer än typ 10 meter på 6-8 v och sen fick jag långsamt kraften tillbaka.
Efter denna pärsen har jag alltid mått illa och fått yrsel då jag ansträngt mig och får knepiga yrselanfall på vissa mornar, med kräkningar och diareer som kamrater. Mysigt värre.. Jag är helt övertygad om att det har nåt samband!

Hoppas du har det gott! kram