Segway

Ja tänk den som ändå hade en sådan, mitt liv skulle se helt annorlunda ut. Gränserna i fråga om frihet och valmöjligheter skulle suddas ut till det bättre för mig. Eftersom jag är värmekänslig blir mina lemmar som slappa taskar i sommarvärmen och annars också  för den delen, men det blir värre när det är varmt. När jag går känns det som om jag drar en hög med tegelstenar efter mig. Armarna blir tunga och långsamma.  Allt blir långsamt. Skulle gärna vilja följa med och cyckla med barnen, gå på upptäcksfärd. Strosa runt i skogen eller vara med på långpromenader.

I dag är det en ren omöjlighet. Chanserna till ett mera normalt liv med bättre livskavalite skulle öka. Mitt osynliga handikapp syns inte  på mig när jag går kortare sträckor. Ja ingen kan nog ana att jag har ett funktionshinder.  Jag sliter ont med yrsel, overklighetskänslor, balanssvårigheter. Att gå på öppna stora ytor, utan att känna som jag har svept ett helflaska är ett minne blott.

Jag är rädd för att folk skall tycka att jag är bekväm eller lat. Att jag har dålig kondis så att jag inte orkar gå, visst jag är överviktig också, men det tar inte bort grundorsaken till mina problem.

Jag vill inte ha en permobil, En segway skulle passa mig bättre. Den kan ta sig fram på mera kuperade platser och har inte stämpeln Handikappad på sig. Vi som är yngre behöver fler alternativ när det gäller val av hjälpmedel. Mina barn skulle få en bättre vardag då jag skulle kunna vara med på fler aktiviteter. Tänk vad härligt det skulle vara att ta sig fram obehindrat på stranden slå sig ner någonstans där man känner för det och titta på en färgsprakande solnedgång.

Sverige är ett avlångt land men vi tänker fyrkantigt. Inte så sällan drar vi alla över en kam. Vi har planer i varje kommun  för full delaktighet för alla. Vad är resultatet av det ? Kanske vi skulle börja med och se över hur olika hjälpmedel kan hjälpa olika personer. Det vore bra om alla kunde få möjlighet att ta sig ut själva.  Om fler handikappade skulle synas mera på våra gator och torg skulle kanske handikappanpassningen ta flera steg framåt. Köpmän och resturanger m fl skulle förså vinsten i att göra verksamheten anpassad och öppen för alla.

Segway verkar vara ett billigare alternativ än permobil enligt artikeln i mitt förra inlägg. Så varför inte glädja många människor med möjligheten att utifrån handikappet få välja det hjälpmedel som passar den enskilld bäst.

Inga kommentarer: