Till Helgen blir det kalas !


2 kommentarer:

Louise sa...

Hej

Hittade din sida via google. Vill börja berätta lite om mig och min situation. För ca 1-1 1/2 år sedan började bli fruktansvärt trött. Jag kunde ligga hela dagar och bara sova. Om kvällarna blev jag dock piggare men om dagarna var jag halvdöd. Efter jobbet somnade jag oftast och orkade inte göra ngt alls. Jag trodde de berodde på att jag hade ett krävande jobb i dåläget (städerska) men den har bara hållt i sig (nu stderar jag på högskola). Efter en skoldag kan jag ligga pall och sova i flera timmar och då går jag i skolan ca 2 tim om dagen i ca 3 dgr i veckan som högst. Efter en tenta eller lång föreläsning får jag enorm huvudvärk som inte går över med värktablett utan jag får vila av den i en hel eftermiddag/kväll innan de släpper. Med detta kmr oftast illamående. Förra sommaren klagade jag över min syn och att jag nog behövde glasögon eftersom jag började se suddigt och dimmigt. Detta har dock kommit och gått och jag har aldrig tagit de på allvar eller reflekterat så mkt på vad de egentligen kan vara.


Men detta kombinerat med min trötthet fick mig att börja fundera. De senaste månaderna tycker jag mig blivit fruktansvärt glömsk, glömmer de mesta och får ha allt nerskrivit. Jag har svårt att koncentrera mig och glömmer av att lyssna på vad folk säger mig. Synen spelar mig spratt och det blir jobbigt att kolla på Tv eller data och jag behöver vila en massa. På senaste tiden har jag tappat orden, kan stamma eller sluddra fram orden ibland. Detta händer dock väldigt sällan men ibland.

Det var som en uppenbarelse då jag hittade en dokumentär om en tjej med MS på tv för ngr veckor sedan. Symptomen stämde in på de jag hade och jag uppsökte läkare som tog diverse blodprov som inte visade ngt konstigt. Om 2 v ska jag till magnetröntgen för att röntga hjärnan. Igårkväll var jag så trött och yr att jag till slut mådde illa och fick kräkas. Är detta en vanligt symptom de oxå?

Det känns som om jag hittar på alla symptom för de är så rörigt och så många. Tror du att de är MS eller ngt så enkelt som brist på ngt ämne eller liknande. Svårt för dig att kommentera men tänkte hur det var för dig i början, om det var liknande? Jag får ju svar om ngn vecka efter röntgen.

Tack för en bra sida.

Mvh Louise

Ms mitt i livet sa...

Hej !
Louise, kul att du tycker om min sida. Det är svårt att svara på frågan du ställer och jag förstår din längtan efter ett svar. Tyvärr är det så i dag att sjukvården oftast inte tar patienter på allvar och man blir ignorerad eller slussad hit och dit. Innan jag fick min diagnos så hade jag många olika symtom. jag läste överallt och till slut trodde jag att jag höll på att bli galen. Jag tyckte mycket stämde in på många olika sjukdommar, men då min mamma också har ms kände jag på mig på ngt underligt vis att så kanske även var fallet för mig :-(. jag har skrivit här på bloggen lite om hur det gick till när jag fick min diagnos, läs gärna dom inläggena. Visst kan det vara så att du har ms men det behöver inte alls vara så heller. har du kollat upp utbrändhet och borrelia. Även om du inte vet om att du har blivit biten av en fästing kan det vara så att du har det. Utan behandling vid borrelia kan man utveckla neuroborrelios där många av symtomen faktisk liknar ms symtomen. läs mera om detta på nätet. (tänk på att även om de prover man tar i sverige för borrelia, visar neg kan det fortfarande vara så att att man har borrelia. I tyskland har de kommit mycket längre med detta).
För att ställa ms dignos måste läklaren göra en lumbalpunktion och en mrt. yrsel hör till ett av symtomen för ms. Om man får en inflammation på balansnerven kan man bli väldigt yr och illamående. stress kan också göra saker värre och utlösa olika konstiga symtom. Säkert känner du stor oro nu och det är skitjobbigt att vara i den situation som du nu befinner dej. Kroppen signalerar hela tiden att ngt är galet och hjärnan går på högvarv för att finna svaren. Det behöver inte vara ms eller något annat farligt och även om det är det så ser du här på min sida att det händer mycket hela tiden inom forskningen som gör att en ev ms diagnos inte behöver vara så illa som man kanske först kanske tror. En jobbig resa i livet fylld med prövningar det blir det. Men ms är en sjukdom där man i flesta fall kan leva ett ganska "normalt" liv. Du skall se att det ordnar sig för dig, skickar en styrke kram till dig genom cyberrymden ;-) //// Ulrika