Mitt Minne

Ett symtom som för mig är väldigt jobbigt är minnesstörningar. Jag har svårt att minnas saker som jag normalt annars inte skulle haft problem med. namn, platser, händelser eller information. Om min vardag skall fungera måste allt doumenteras och skrivas i timkalendern. Innan jag fick min ms hade jag mycket i huvudet ,tider och datum, jag var välorganiserad. Tyckte om att ha flera bollar i luften. Nu skapar det en känsla av panik vet inte hur jag skall få i hop det. Det är svårt att vara småbarns mamma med minnes och koncentrationsstörningar.
Jag har svårt att komma i håg kompisarnas namn, vad som skall packas i ryggsäcken, vad som måste med tex gympapåse, sen var det ju vilken dag den skulle med också ??

Ständigt går man med denna inre oro att man missat något viktigt. Jag försöker skriva ner så mycket som möjligt, men jag upplever det forfarande som väldigt rörigt i huvudet. Min sambo, barnens pappa lämnar barnen på dagis på morgonen. Efter morgonrutinerna med påklädning mm är jag helt slut, mina armar är skakiga, hjärnan är avstängd och denna trogna trötthet gör mig helt handlingsförlamad.

Sedan blir jag också frustrerad över att så många av mina projekt  sällan blir verklighet numera :-(
Det är så mycket jag vill göra, jag ser utmaningar överallt. Så tänker jag.. det är väl faan också om jag inte skall klara detta ändå. Kavlar upp armarna och sätter igång och efter dryga 5 minuter skakar mina armar, benen känns ostadiga och jag blir arg arg arg. Jäkla skit sjukdom tänker jag då. Om någon är mig i närheten, kan jag bli arg på dom (stackare). Varje gång jag misslyckas, tycker jag mig se besvikelsen i andras ögon. Kanske det inte är så, men jag känner ändå det. 

Det här med att man har symtom som inte syns kan vara svårt att bära, för man känner sig skyldig, så utsatt för spekulationer om varför inte jag gör det eller det, för jag ser ju så frisk ut. Kanske  många tänker att hon orkar nog inte, hon är nog  för tjock. Jag har alltid varit rund, fast en väldigt "aktiv rund person".
Samtidigt som jag inte vill att människor skall veta att jag har Ms, har jag lust att i vissa sammanhang  sätta en skylt på ryggen där det står "Jag har Ms". Nu är jag trött så det är slut för nu på inlägget

1 kommentar:

Anonym sa...

Dina minnesproblem även som min vardag i saker jag inte har helt koll på.
Men jag vill tro jag har haft detta "problem" större delen av mitt liv, men i mindre skala, som succesivt försämrats.
och jag får också dokumentera saker som ska göras, för att ha koll på vad som ska göras och ev. när.
Har även problem att fixa flera saker samtidigt och svårt med störmoment då jag ska göra något.
Vissa blir besvikna på andras "misslyckanden" och ogillar detta mycket, andra mer "peppar" istället.
Jo ibland skulle man önska andra personers förståelse, vad man drabbats av och hur det är att leva med detta.
Om man skulle varit "frisk" skulle det kanske vara lätt att ta saker förgivet.