Fatigue

Trötthet....

Ja, det känner väl alla till och från. Men det finns olika typer av trötthet. Man kan vara trött för att man sovit dåligt, haft en stressperiod, vara småbarnsförälder, jobbat mycket, efter fysisk och mental aktivitet, sjukdom och olika brister mm.  När min mamma fick ms -98 så klagade hon ofta på att hon var trött, det var nästan jobbigt att höra på och se. - Jag är så trött sa hon i varannan mening och när jag hört det för ofta brukade jag säga -du får väl rycka upp dig. Nu när jag själv har fått ms så vet jag att man kan inte rycka upp sig det går bara inte hur mycket man än vill. Jag kan bli så trött att jag blir arg, får svårt att tänka och röra mig. Det enda jag kan tänka på är sömn. jag skäms nu över hur jag stöttade mamma i hennes trötthet. Jag visste inte hur förlamande denna trötthet kan vara. Ms trötthet kallas fatigue. Ett av de mest besvärande symtom för många med sjukdommen. Tröttheten man känner är svår för omgivningen att förstå den kan misstas för att man inte är intresserad, oengagerad, lat mm.

Många kanske säger när man beskriver sin trötthet som - Jag är också trött, men det är bara att köra på, vem skall göra det åt en.... osv När man har denna tröttheten som kallas fatigue  finns inga reserver, ingen overdrave att lägga i . Att  röra i en gryta kan tex vara en omöjlig uppgift. Det känns som om det är sirap i systemet. Allt går trögt. symtom från tidigare skov kommer tillbaka tex myrkrypningar, pirrningar domningar,svaghet mm alla möjliga obehagliga symtom blir plötsligt så närvarande och påtagliga. Varje gång detta händer mig, funderar jag på om det är ett nytt skov eller om jag helt enkelt är för trött. Sedan kommer rädslan och griper tag om mig, skall jag ringa neurologen nu eller vad skall jag göra, sedan läser jag lite och ser att detta händer alla med ms lite då och då. När tröttheten är närvarande kommer de där små obehagligheterna fram och det är punkt slut väldigt besvärande.

Inga kommentarer: