Att få en Ms diagnos

Att få en diagnos som MS är inte lätt, då prognosen är så olika från person till person. Det enda man säkert vet är att sjukdomen har eller kommer att ha en påverkan på  den drabbades hjärna och nervsystem. Vilka symtom man får leva och jobba med är beroende av vart skovet sätter sig.
Att få diagnosen MS är svårt och det krävs mycket kraft och energi till att förstå och kunna ta in budskapet.  Varför just jag ? är det många som undrar. Hur kommer det sig att jag har fått denna sjukdom ?. Har jag levt på ett sätt som utlöst elendet ?.

En del känner lättnad över beskedet till en början. Skönt att äntligen få veta vad som är fel, lättande att få ett svar på alla frågor man kanske burit på en längre tid. Jag själv var glad efter diagnosbeskedet.   Jag var så säker på att jag hade fått en hjärntumör som min pappa hade haft.
Innan diagnosen, förberede jag mig mentalt på att dö, att lämna mina barn.  Alla symtomen jag hade stämde ju in på pappas sjukdom och jag låg vaken om nätterna och försökte utifrån min erfarenhet med pappa räkna ut hur lång tid jag skulle ha kvar i livet. Jag rensade internet på information. Givetvis kom jag över information om Ms i mitt sökande efter svar.
Ms <---> Hjärntumör, pest eller Kolera. Jag bestämde mig för att be till vår skapare på natten när alla sov, att det skulle vara samma sjukdom som min mamma hade nämligen MS.
På kvällen när alla hade somnat, bad jag tyst för mig själv.
"Snälla snälla Gud, hör min bön, låt mig ha ms och inte en hjärntumör ???, jag vill leva, jag vill inte skiljas från mina käraste. Jag gör vad som helst bara jag inte behöver gå samma väg som min pappa" Jag hade upplevt smärtan av att snabbt förlora en närstående och visste hur svårt det var att släppa taget, jag visste allt om ångesten över att stå brevid och inget kunna göra.
Nu låg jag där i mörkret och förstod hur min pappa måste ha känt vilken vånda han måste ha haft. Känslor och rädslor måste ha varit överbemäktigande och nu kanske jag skulle vara den  på tur i min familj som skulle få lämna allt" Endast den som har levt med denna oro kan förstå de tusentals olika och smärtsamma frågoställningar man kämpar med när man ligger där i mörkret.
Den dagen jag fick min diagnos kände jag mej otroligt nog "lättad". Ironiskt, nu när jag ser tillbaka på vad jag önskade mig och vad jag fick. Av detta drar jag slutsatsen " man skall vara försiktig med vad man önskar sig" :-)
Så var det för mig, men så är det långt ifrån för alla. Många är inte alls förberedda, utan diagnosen kommer som en blixt i från klar himmel. man har svårt att ta in,  tror att man fått fel diagnos osv. Hur man reagerar beror till stor del på, vilken person man är och vilka erfarenheter man har.
Vad alla har gemnesamt är dock en "Reaktion" Av något slag, Chock, uppgivenhet, sorg, rädsla, skräck, förtvivlan, lättnad, förnekande mm. Inget är fel och rätt här. Inget av de olika sätten som finns att reagera på, är bättre än det andra. Vi måste alla få tillåta oss att tänka, känna och handla utifrån ett sätt som stämmer in på ens egen personlighet utan att behöva lägga energi på frågor om hur det bästa sättet att reagera på bör att vara !.
Mindfullness, tacksamhet och possitivt tänkande är fina saker, men inget man bör praktisera i detta skeende. Det är inte fult att känna sorg, ilska, frustration och uppgivenhet. Bara naturligt och alla som får en tuff diagnos har dessa känslor nån gång.

Mina råd i detta läge är att :
- Tillåta sig att känna det man känner. Vill man gråta så bör man göra det, Vi behöver inte känna tacksamhet. och komma med käcka komentarer som att " detta kunde ha varit något värre". Vi behöver heller inte lyssna på omgivningens kommentarer, som kommer utifrån deras personliga uppfattning om hur diagnosbeskedet bör bearbetas. Kom i håg att det är en sak " att få, att leva och bära sjukommen inom sig och dess konsekvenser för resten av livet" och det är en helt annan sak att stå utanför och ha en massa åsikter om hur andra bör hantera sin sjukdom.
- Läsa, skaffa fram information "Kunskap är makt" ju mer vi vet och förstår, dess mindre kraft måste vi lägga på  massa frågor som rullar runt som tegelstenar i ens huvud. När man letar efter information och fakta skall man vara medvetande om att det finns hur mycket som helst. Speciellt när vi kommer till ämnet behandlingar. Läs... känn efter.... vad som känns bäst, för just dig !.
- Gör saker du orkar och mår bra av. Prata eller skriv ner dina funderingar och din oro. Jag skriver här på bloggen, ett bra sätt för "mig" att hantera min sjukdom. En annan sak som jag har märkt att jag mår bra av är att lyssna på musik från 80- 90 talet, en period när jag kände mig trygg och frisk. Upplevde och upplever i bland att jag tappar bort vem jag är i min sjukdom. Då hjälper det mig att lyssna på musik från mitt förflutna........ Känns det bra att köra på som vanligt, så gör det.
Vi behöver inte stressa fram sätt reagera på sin diagnos. känner man att man i en början  inte orkar detta, så är det helt ok det också. Reaktionen kommer när man är redo. Alla med ms sitter på olika tåg eller i olika vagnar Järnvägen är dock densamma. Men beroende på vilken typ av tåg, service, plats i  vagnen eller resesällskapet man har. kommer upplevelsen av resan att skilja sig mellan de olika resenärerna. Ingen vet hur resan skall sluta, eller vad som kommer att hända under resans gång. Det enda gemensamma för resenärerna är "RESAN".
Kom ihåg !
" Det finns en mening för alla här i livet, av någon anledning är du här, så ge inte upp !"
" Situationen behöver inte bli sämre, Den kan bli bättre, allting är relativt och föränderligt "
" Vad forskarna vet i dag är troligtvis något annat i morgon ! Bot kommer, var så säker "
" Döm ingen, förrän du gått en mil i deras skor"

Kramar / Ulrika

5 kommentarer:

Michael sa...

Sök gärna svaren om hur och varför våra moderna sjukdomar i västvärlden uppstår:
http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-forstor-tarmluddet.html

Anonym sa...

oj va klokt skrivet!!! Ja fick min diagnos för 2 veckor sedan och känner igen mig i detta!!! Hoppas du har rätt i - bot kommer.....

Anonym sa...

Jo det sägs att "det finns en mening för alla i livet".
Svårt om livet känns jobbigare att se detta på "rätt sätt". Man kanske får en ny symtom som känns jobbig, och vissa symtomer tror jag INTE man kan bota i sig, men kanske fixa så det utvecklas långsammare eller rent av stannar upp då mat tar tag i detta.
Och uttrycket " Döm ingen, förrän du gått en mil i deras skor" stämmer verkligen in. Är ofta lätt att döma andra oavsett vad det gäller. Kan säga, jag tror knappast någon skulle "orka med att leva sig in hur andra har det" då det är mer allvarliga symtom allra helst.
Vissa har lätt att ge upp, andra kämpar på in i det sista.

Anonym sa...

Hej...mycket fint skrivet! Hur mår du idag? Känner igen mig i texten. De håller på att utreda mig ms eller sle ...mitt i livet, små barn.... orkar inte.....är rädd

Ms mitt i livet sa...

Hej Kära du (Anonym), Oj förstår och känner igen din ångest och oro över vad som skall hända och vad det innebär. Att gå igenom en utredning för att finna svaret på besvärande symtom är inte lätt. Det blir så många tankar, man kan inte hjälpa att hjärnspöken fladdrar runt i hjärnan nästan hela tiden. Jag själv orkade inte sova, låg och grät när jag tittade på mina sovande barn :-(
Det man står inför är ovisst. Det är lätt att måla fan på väggen.

Jag mår idag relativt bra, mina värsta farhågor har inte blivit en verklighet ;-)Livet förändrades och många av mina planer har skakats om. Men inget har blivit så som jag trodde :-)

Att få en diagnos och lära sig leva med den är en process. Ms är ingen dödsdom, visst det kan vara många jobbiga dagar men det går att leva med. Jag har aldrig gjort en hemlighet av min sjukdom för mina barn, jag har berättat precis som det är, fast kanske lite mer ur ett barnperspektiv.

Det är viktigt för mig att de vet varför jag ofta är trött och ofta måste vila eller varför jag inte kan springa osv....

När de pratar om min ms, är det helt naturligt inget konstigt alls. Ms är en del av våran familj.

Det svåraste tycker jag är att min man ofta får dra ett så tungt lass. Det var ju så det som var meningen att det skulle bli :-(

Ms har ju många olika ansikten, mycket av det vi går igenom syns ju inte utanpå.

Jag är med i en underbar grupp på FB som ger mig allt stöd jag behöver. Om du får en ms diagnos råder jag dig att söka dig dit.

Man får mer svar där, än hos sin läkare och ms ssk tyvärr. Många av oss msare är ju i yngre medelåldern med småbarn, Ms behöver inte bli så farligt som man tror.

Det finns så många olika mediciner att pröva och jag är övertygad om att det kommer fler ännu bättre.

De med de svåraste varianterna av ms ges stamcells operation vilket har gett dem bot och bättring.

Jag öppnar mina armar för dig och ger dig en stor tröstande kram. finns här för dig om du behöver stöd eller bara skriva av dig, du kan även skicka till min privata mail sjoklint34@gmail.com

<3 Ulrika