Sportlov !

Som ""små storbarns förälder är det en dåligt samvetes vecka nu (sportlov). I går kväll lovade jag barnen att vi skulle åka skridskor på fm, eller rättare sagt att jag, skulle titta på när de åkte skridskor. Vad hände ? jo jag kom inte upp ur sängen, jag var vidunderligt trött och ställde om larmet gång på gång. Jag vaknade till slut upp med panik. Shit också !!! här ligger jag, ute skiner solen, alla mammor och pappor drar runt sina ungar i pulkor och på skidor mm mm. Här ligger jag oförmögen att röra på döfläsket, stygg padda. Mycket, mycket stygg padda.



Så vad gör jag mitt i all denna panikångest, dålig mamma känsla. Jo jag kastar mig upp ur sängen, skriker åt ungarna att skynda på, för här skall minsann åkas skridskor så det står härliga till. På med kläder, in med barnen i bilen, drar iväg i ett huj till sport hallen (45 min kvar av allmänhetens åknings tiden) In med tjuriga barn i hallen och............................. VART ÄR SKRIDSKORNA  ???

Ja men de ligg ju hemma i en påse i hallen. Min son säger - det gör inget mamma, vi kan åka en annan gång. :-( Ja, vi får väl lov att göra det. Den lilla energi som jag inte hade, är borta. Tysta åker vi i bilen hem, väl innanför dörren hemma. Kan jag konstatera, att jag är så jäkla trött på mig själv. Trött på att vara trött och nu efter denna extra ordinära tillställningen så är jag som inte kan bli tröttare ännu värre trött.

Barnen och jag tittar på varandra, solen skiner ute, folk pimlar, sportar och har sig. -Är det ok om mamma gör spagetti o köttfärsås, vilar en stund och sen efter det åker vi till leklandet. Två små ansikten skiner upp, de finaste i hela världen. -JAAA skriker de och hoppar runt. Det blev en bra dag i allafall. Mina barn håller på att bli stora, de förstår på ett annat sätt. Min 8 åriga son hjälper mig att hålla koll på lillasyster och håller upp dörren för mig och säger -Damerna först :-), mina små godingar. På vägen hem säger de båda. Vet du mamma, du är bäst !

2 kommentarer:

Liselotte sa...

Jag grät då jag läste detta & vilka fina barn du har.
Ett dåligt samvete är ju en jobbig onödig men ständig följslagare ( ständig för mig iaf).
Att du vill ge dina barn det bästa & att du är begränsad pga MS inte pga dig så ha inte dåligt samvete utan va stolt att du tänker på dem & vill ge ditt bästa, finns friska föräldrar som inte bryr sig utan lever bara för sig själva.
Kram / Lotta

Ms mitt i livet sa...

Hej Lotta, Man behöver säkert inte ha Ms för att ha dåligt samvete för sina barn i dag.
Men det är ju så att jag vill, jag vill. Jag vill vara med och vara aktiv, blir frustrerad när min ms hindrar mig. Vi har mycket kärlek i våran familj och vi har gått igenom mycket tillsammans, tror att barnen vet att de är önskade och älskade. Det är väl det som är det viktigaste och att vi får vara tillsammans Kram