Målat en tavla !

 

Jag hittade ett program som är knuten till en app där man kan måla med olja, känns som på riktigt fast ändå inte. Jag har alltid tyckt det är avslappnande att måla. Tiden går så fort, den bara flyger förbi. Det som är irriterande är att jag blir så fort trött i handen efter ett kort tag. Om man mår dåligt eller har det jobbigt på ett eller annat sätt, så tror jag att det är viktigt att hitta något att göra som man njuter av.
 
Det roliga kan vara vad som helst. Det är healing i görandet, i att få vara kreativ på ett eller annat sätt. Att få försvinna in i fantasin. När min son var några år yngre låg han på sjukhus vid ett par tillfällen. På barnavdelningen fanns lekterapin. Där fanns alla möjliga leksaker och pyssel. Barnen fick måla och låta sig svepas med in i fantasin. På så sätt glömdes det onda bort. Att få fokusera på annat kan göra underverk.
 
Bara för att vi blir äldre så försvinner inte förmågan att var rädd och ångestfylld vilket alla landsting tycks tro. När jag själv har legat på sjukhus, så har allt varit vitt vitt vitt och hårt.  Varje gång jag varit inlagd har jag funderat över detta vita. Finns det någon färg, så är den ofta mesig eller tråkig. Färg kan locka fram alla möjliga sorters känslor, ingen mår bra i neutrala miljöer allt blir avtrubbat och skört, tankarna vänder sig inåt och man känner sig naken, avskalad berövad på sin identitet. Tankarna försvinner in i det sjuka. På så sätt blir oron större, jag känner mig alltid maktlös och ensam på sjukhus, det blir så tydligt att mitt liv just där och då, vilar i någon annans händer och är bortom min kontroll. 
 
När det olyckliga händer, när hälsan är skör, så är det viktigare än någonsin att få känna sig delaktig och få ett mjukt bemötande. Att få känna sig prioriterad och omhändertagen skapar en känsla av lugn och ro. Kroppen får arbeta med att läka det sjuka.  Jag tycker att det är viktigt att tänka på den mentala delen vid sjukhusvistelse. Jag skull gärna se bild och musikterapi "för alla" även möjlighet till meditation, kreativt skrivande och massage. Färger, tyger lampor och tavlor som ger ut positiva energier och ger känslor av hopp och glädje. den vårdande Personalen har inte den tid som behövs för att skapa trygghet för patienterna så varför inte låta miljön göra en del av jobbet.
 
Vid svåra sjukdomstillstånd är det närmast ohumant hur patienter behandlas, som en diagnos i en säng. Den bästa patienten, är den som kniper käft, inrättar sig i ledet, inte ställer några frågor och stirrar rakt in i den vita väggen tills det är dags att gå hem. 
 
Bättre omsorg av själen kanske kostar en slant, men den ekonomiska vinsten i slutändan tror jag blir så mycket större.
 
När vi inte befinner oss på sjukhus är det viktigt att vi själva tar vårat ansvar för att må så bra som möjligt under rådande omständigheter. Jag uppmanar alla som läser detta att göra någonting som man mår bra. Vem vet vilka positiva effekter det kan få. 
 
I morgon är det dags att fira kärleken, undrar vad jag skall hitta på då ?
 
Kram till alla som vill ha en :-)
 

Inga kommentarer: