Det värsta har hänt !

Jag har blivit bitter, i stället för att se framåt och det positiva i livet, kretsar allt runt det som inte är bra. Jag erkänner att jag retar mig på allt och alla. Jag är avundsjuk på de människor som är friska och som det går bra för. Jag fokuserar på mina krämpor, analyserar och gnäller. Jag ältar min ms, fram och tillbaka och rullar mig i självömkan där jag förbannar alla som inte förstår.

Oj, säger jag bara, så här skulle jag inte bli. Att jag är sjuk är inget val jag gjort, men att jag har blivit bitter och feg är två saker som jag inte valt bort. Hur sjuk man än blir, så finns det ändå positiva saker man kan fokusera på eller hur. Men det finns tid att ändra sig,  tid att våga  fortsätta leva livet. Glömma det liv man trodde att man skulle leva och fokusera på det liv man har och lever i.

Det måste ju finnas meningsfulla saker som man kan göra, även om man vill sova hela dagen. Det kanske inte är en aktivitet som kommer fortsätta i en evighet..... Allt kan ändras, men just nu så är det så det är. Att jag vill jobba med något kreativt det vet jag, och det finns säkert ett antal områden som man kan praktisera det på även om min kropp inte är som den skall.

Jag skall börja leva för dagen nu, sluta älta och acceptera att saker är som de är och kanske att det även är en meningen att det är på det viset. Det finns så mycket som jag ändå har att vara tacksam för. Det finns andra som har det värre. ångest och oro inför framtiden, känner säkert de flesta i bland. Man vet ju aldrig vad som hända skall och det gäller även friska som sjuka.

Ja, Ms lever i mitt nervsystem, Ja, vissa dagar är ett totalt mörker, Ja, Jag kanske inte kan göra allt som andra gör, men vad gör det, när jag får vara med. Jag finns här och nu. Mina barn har en mamma och jag får vara med mina barn. Jag får se när löven spricker ut och världen ändrar färg, jag är här och nu.

För alla negativa saker som kommer att poppa upp i mitt huvud fram över skall jag träna mig på att finna en positiv motvikt till. För varje sak som tas från mig, skall jag lägga till något annat något nytt. Livet är så kort och jag har ett val att göra.
Jag kan välja att streta emot, dra mig undan och ge upp, inte våga, för att jag är rädd eller så gasar jag på. Saker och ting får helt enkelt bli som de blir. Jag kan utveckla mig själv och hitta andra vägar. Jag kan oxå sluta lägga energi på skam och funderingar över vad andra tycker och hur de dömer mig. Jag kan lägga denna bortkastade energi på annat som leder nånstans och ger något tillbaka.

Jag har bestämt mig nu för att jag är "mer" än Ms och jag skall förändra mitt liv. Jag tänker inte sluta mitt liv som en bitter gnäll kärring. Avudsjuka är ingen sjukdom, som skall få ett fäste i mig, det har alltid varit en egenskap som jag har funnit oerhört oattraktiv.

Jag ger inte upp hoppet, aldrig... Någon dag snart...... kommer en forskare att komma ridande med en spruta i högsta hugg och sticka i min arma kropp :-). Den sprutan skall utplåna allt vad ms heter och stoppa denna kognitiva nedbrytning som hunserar i min hjärna. Hoppas bara att jag inte har blivit "helt dum i huvudet" innan dess. men å andra sidan, så kanske han har en spruta med sig, som reparerar skadade nervceller oxå, vilken lycka . Man vet ju aldrig....:-)

Nu skall mitt liv alltså förändras av mig. Allt skall få en positiv spegling, för det jag tänker och ger ut, kommer så småningom tillbaka till mig och när det gör det, skall jag välkomna det med öppna armar... :-).


2 kommentarer:

MyStory sa...

Jag har kämpat hårt med mig själv för att inte bli bitter. Även om vi inte kan göra allt vi vill så har livet mycket gott att ge. Sköt om dig!
Kram

Sofie sa...

Känner med dig älskade vän. Hoppas verkligen att du känner dig bättre snart, både till kropp och själ. Finns här om du behöver mig.
Kram/Sofie

PS. Du är inte intresserad av att "joina" gruppen till hösten? Skulle vara kul om du ville det. Vi håller en plats till dig så det är bara och dyka upp.