När temperaturen är hög ut i kroppen...

Det är tur att solen alstrar värme annars skulle vi alla dö, men varför i hela värden, måste den alstra så mycket värme i bland. Jag har varit på rehab nyligen och där fick jag klart för mig att min inre temperatur reglerare är helt kass, eller ja, kass och kass, den funkar upp till 21 -22 grader men sedan är det stopp. När mina grannar slänger på sig bikini och sträcker ut sina lata vita kroppar för att njuta av solens strålar går jag in. Drar ner rullgardinen och sätter på ac:n, duschar fruktansvärt kallt och bara hoppas att jag skall överleva sommaren.

Ute känner jag mig som ett jagat villebråd, jagad av solens hetta. Jag känner mig som om jag är den personen som skulle kunna skriva boken om "Kvinnan som hade en vattenskalle, som kokade" När värmen stiger känns hela huvudet svullet, ögonen känns utåt stående, hörseln blir sämre, tankarna slöa och andningen tung och krävande, ben och armar blir som slappa taskar. PANIK.

Jag får svårt att koncentrera mig, sitta stilla eller röra på mig, händer och fötter domnar bort. I går hade jag ingen känsel på vänster sida av ansiktet, hela min kroppen skriker efter kyla.

Och vad har marknaden att erbjuda för oss som kämpar mot sommarens hetta,  Jag har letat och inte hittat mycket. Det finns visserligen kylvästar, kylkepsar och scarfar, fläktar acanläggningar. Jag är dock inte nöjd med utbudet..... Västarna ser ut som skyddsvästar. När jag var på rehab, fick jag låna en väst för att testa. Alla jag gick förbi uppmärksammade denna fula väst. En kvinna frågade, vad är det du har på dig ?? Jag svarade att det var en skottsäker väst, som jag hade på mig efter att jag hade blivit hotad :-) Men usch va hemskt svarade hon med uppspärrade ögon "ja bara skojja, sa jag med ett leende".

Jag har ägnat dagarna efter att leta  fakta kring värme känslighet och olika hjälpmedel. Men som det ser ut nu så kan man inte få hjälpmedel mot värme förskrivet. Allt som faller inom detta område får man betala själv, även om effekten av värme slår ut min kropp och gör mig totalt oförmögen att fungera. Jag blir helt rätt och slätt "handikappad". konstigt ??

Om jag hade snuskigt med pengar, så skulle jag köpa en riktig pool, markiser, acanläggning till husets alla rum. Som det är nu, så är jag förvisad till sovrummet, där våran portabla ac står :-(. Jag skulle också skicka efter en  vattenfläkt som kyler utomhus temperaturen, så att man även kan vistas där, utan att rent av riskera att dö av värmeslag.....

Svettiga kramar till er från "en" med svullna fötter och en varm och svettig panna :-)

1 kommentar:

MyStory sa...

Som tur är reagerar jag inte på värme fast den får mig att känna mig lite loj. Det låter otroligt jobbigt att ha det som du har det och jag håller med om att det borde gå att få hjälpmedel utan att det kostar skjortan. Sköt om dig så gott du kan!