Ms och migrän


Jag har alltid haft migrän, jag har ofta undrat över sambandet mellan min ms och migränen. Läste detta och jag är inte förvånad.


"CCSVI is found in all persons with migraine at about the same frequency as in those with MS (~58% in a blinded assessment study done by Dr. Zivadinov). No wonder there's overlap between MS and migraine"

Källa ; http://www.plosone.org/article/info:doi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0045295?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+plosone%2FNeurologicalDisorders+%28PLoS+ONE+Alerts%3A+Neurological+Disorders%29&utm_content=Google+Reader#abstract0

Ingen läkare har någonsin hjälp mig med min migrän. Jag har frågat om sambandet mellan Migrän och Ms, svaret har varit "Nej" det finns inget samband. Enligt studien som har gjorts, så är det migrän utan aura som är kopplat till ms. Just den typen av migrän har jag. Fram tills i dag har alla läkare varit ointresserade att behandla min migrän. Min nuvarande läkare (som är hur bra som helst) har förstått mina problem och hon har skrivit ut olika typer av mediciner som har förbättrat min livskvalite avsevärt. Jag är så tacksam för att jag nu har en läkare som lyssnar och försöker hjälpa mig.

2 kommentarer:

Amazing sa...

Hej! Har oxå nyss fått ms, Är inne på min 8 vecka med konstant huvudvärk. Fått citodon o pronaxen hjälper en aning men ej fullt ut. Vad får du för medicin?

Anonym sa...

Testa med triptaner, och för att se om det funkar kan du köpa nässprayen Zomig Nasal receptfritt på Apoteket. Om detta funkar kan din läkare skriva ut Zomig smälttabletter eller Maxalt dito till dig.
Se dock upp med att ta dessa tabletter för ofta!!!
Max 10 ggr per månad - annars riskerar du att få huvudvärk av medicinen, och det är INTE kul

Lycka till